måndag 16 januari 2012

Tillbakagång - det är svårt att acceptera.

Det har varit så bra en längre tid. I 3 veckor har jag mått väldigt bra jämfört med hösten i övrigt. Tablettdosen har legat på 75 mg och 50 mg varannan dag sen läkarbesöket för en månad sen. Doktorn förklarade då hur mina värden såg ut och var dom bör ligga. Mina TSH-värden låg på 7,2. Det ska ligga mellan 0,2-4,0. Jag ligger för högt således. För att reglera den krävs ökning av Levaxin. Kruxet är att man får inte öka dosen för snabbt för då är risken att hjärtat stressas. Iallafall så har jag haft energi och känt glädje. Jag har sovit bra, ätit bra, börjat träna flera dar i veckan och känt mig social och glad med stor livsaptit.

Så i torsdags började jag märka att något förändrats. Det var faktiskt hos frissan. Håret var så torrt och sprött. Hyn livlös och jag är så oerhört blek med eksemfläckar. Jag fick senare se nytagna bilder på mig och det var liksom droppen. Det ledsna började pocka på igen. Självförtroendet rasade. Jag är så ful, så ful. På fredagen kände jag mig så tung. Välbekant hängig. Tränade ändå lite på gymmet men jag var trött i kroppen. Tog det lugnt. Kände mig långsam. Lessen. Å glömsk. Jag slarvar bort grejer. Kommer inte ihåg saker. I helgen var jag på kundevent med övernattning. Allt var jättelyxigt och trevligt. Jag körde på, höll tempot. Man vill ju inte att kunderna ska märka något. På söndagen vaknade jag på hotellet så trött, så långsam, så seg. Men det var först när jag kom hem som jag fattade. Jag har fallit tillbaka. Jag förstår att min medicindos inte räcker längre.

Tårarna har sprutat igen. Känner mig helt knäckt. Jag är så oerhört ledsen och mycket låg. Jobbar inte. Jag har inte tid hos doktorn förrän nästa måndag. Jag tänkte lämna blodprov på torsdag. Så tänker jag att jag fan inte kan må så här i väntan på att träffa läkaren. Jag höjer dosen till 75 mg utan att konsultera henne. Jag står inte ut med det här deppiga och låga. Jag hatar den här sjukdomen. HATAR DEN!


Mera fakta. Klippt ut från www.1177.se:

Den vanligaste orsaken till höga TSH-värden är hypotyreos, att sköldkörteln producerar för lite av sköldkörtelhormonerna tyroxin och trijodtyronin. Det är vanligast hos kvinnor. Orsaken är oftast en så kallad autoimmun sjukdom. Kroppens immunförsvar har då angripit den egna vävnaden och orsakat en bestående skada i sköldkörtelns hormonproduktion.
Om TSH-värdet bara är lite förhöjt, upp till cirka 10 mikroenheter/liter, behöver det inte innebära att sköldkörtelns produktion av hormoner är för låg. Det kan vara en vanlig variation i TSH-värdet. Då kan man ibland behöva lämna ytterligare blodprov som visar om man har antikroppar mot sköldkörtelvävnad. Det provet heter TPO-antikroppar. Om TSH-värdet är högt kan man få behandling. Vilken behandling man får beror på vilka orsaker som ligger bakom det höga värdet. Det vanligaste är att man får ta tabletter (Levaxin) med
sköldkörtelhormon. Det brukar ta tid innan TSH-värdet har återgått till det vanliga, från några veckor till ett par månader beroende på hur högt värdet var när man påbörjade behandlingen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar