måndag 28 november 2011

Öka dosen.

Det har det gått 2 veckor sen jag fick Levaxin, medicinen som används mot störningar i sköldkörteln. Man börjar med lägsta dosen 25 mg för att sen långsamt trappa upp. Jag får från och med nu ta två piller, dvs 50 mg. Om två veckor ska blodprover tas igen för analys av värdena. Förmodligen behöver dosen ökas ytterligare. Jag har hört flera med kroniska störningar att dom äter uppåt 175-200 mg. Jag är otålig. Vill snarast märka en förbättring för att få hopp om att det går åt rätt håll. Vill få igång ämnesomsättningen och cellbildningen. Jag vill ha tillbaks mina tjocka hårstrån. Jag vill bli av med alla äckliga kilon. Jag vill vara pigg! Jag är arg. Vilken vidrig sjukdom. Tydligen jättevanlig. Jag tänker på alla som inte får hjälp, som inte vet vad som felar, som lider i det tysta, som blir feldiagnosticerade. Living hell, som jag läste i nåns blogg. Jag hoppas alla läkare kollar sköldkörteln när patienter söker hjälp för utbrändhet, kronisk trötthet, orkeslöshet mm.    

Jag jobbade idag, men kan inte påstå att jag skuttade upp i morse. Det har absolut inget med mitt jobb att göra; jag har ett superbra jobb. Nä, det är den här energilösa zombiedvalan som fortfarande spökar. Det är svårt att komma igång, komma till skott, sätta igång. Det är så paradoxalt. Jag är en otålig natur som har svårt  för "snigelmänniskor". Människor som behöver göra saker och tänka länge och väl. Å vem är värst av dom alla? Mm, jag. Jag är inte så gråtmild längre, men heller inte glad. Å andra sidan började dagen på sämsta sätt. Jag blev påkörd i sidan av en lastbil. Chauffören skulle helt plötsligt byta fil, mitt i morgonrusningen. Han såg inte mig i sidospegeln. Som tur var hade vi inga större hastigheter. Men min hyrbil är sönderskrapad på sidan så vi fick skriva skadeanmälan och så. Jag blir så trött på alla motgångar. Det ena efter det andra. En olycka händer sällan ensam, hehe. Kul jul. Men jag är inte skadad, så jag får vara glad för det.


Levaxin är ett läkemedel som används vid störningar och sjukdomar i sköldkörteln. Det används framför allt vid hypotyreos, när kroppen själv bildar för lite sköldkörtelhormon. Hypotyreos kan uppstå av sig själv eller till exempel efter behandling mot hypertyreos, det vill säga när det bildas för mycket sköldkörtelhormon i kroppen. Läkemedlet kan också användas för behandling, ensamt eller i kombination med andra läkemedel, mot olika sköldkörtelsjukdomar. Levaxin tillhör läkemedelsgruppen sköldkörtelhormoner, som även kallas tyreoideahormoner. Medicinen innehåller det verksamma ämnet levotyroxin. Det är ett konstgjort hormon som verkar på samma sätt som det naturliga sköldkörtelhormonet tyroxin, T4.

Sköldkörteln, tyreoidea, sitter på halsens framsida och har som viktigaste uppgift att styra ämnesomsättningen i kroppen genom sköldkörtelhormonerna tyroxin, T4, och trijodtyronin, T3. När sköldkörteln inte bildar tillräckligt med sköldkörtelhormon sjunker ämnesomsättningen och kroppen går på lågvarv. Man kan känna sig frusen, trög och nedstämd, håret blir sprött och man går ofta upp i vikt. Då kan man tillföra det konstgjorda hormonet levotyroxin, som fungerar på samma sätt som tyroxin. Effekten av medicinen börjar komma efter några dagar, men det kan ta upp till ett år innan man känner sig helt återställd. Ofta måste man sedan fortsätta att ta läkemedlet hela livet.

Fakta saxat från www.1177.se

3 kommentarer:

  1. Låter jobbigt.

    Vet man varför vissa får det?
    Är det en stressrelaterad sjukdom?

    Hoppas snart du mår bättre...

    Kram.

    SvaraRadera
  2. Tänk vad skönt det ska bli när det vänder...
    Hoppas du mår lite bättre idag!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Dom flesta som får det här har bildat antikroppar och blir kroniskt sjuka. Varför vet jag inte. I mitt fall är det en halsinfektion som fått mina antikroppar att angripa sköldkörteln. Doktorn säger att jag kan bli återställd om ett halvår. Vi får se... Hittar ingen sån info på nätet....
    kram

    SvaraRadera