måndag 2 maj 2011

Rund och glad finns inte.

Först måste jag berätta att min kvällsshot Nutrilett skippade jag under 4 dar när jag var bortrest och bodde hos en kompis. Jag svullade som en tok och självklart mår jag uselt på grund av det. Idag var vi på slutaröka-kursen för sista gången. Terapeuten undrade på vilken skala jag ligger på mellan 0-100 där 100 är normalt välbefinnande. Jag sa som det var, just nu 30. Jag har iallafall börjat ta mig upp från 0. "Jag ser inga som helst fördelar med att ha slutat röka, sa jag. Att jag inte börjar röka igen är enbart för att jag aldrig mera vill sluta röka! Att gå upp i vikt är ett högt pris. Jag känner mig ful och oattraktiv. Jag mår hemskt dåligt av att vara tjock." "Är du hellre smal och har en dödlig sjukdom än tjock och frisk?" undrade terapeuten. Ja, sa jag. Det är så jag känner just nu. Allt är bara fokuserat kring fläsket. Jag ser inga vinningar, inga fördelar med att ha slutat bolma. Terapeuten hummade och såg en perfekt patient i detta läge. "Hm, det är så du känner just nu. Tror du att du tänker likadant när du har vikten du önskar? "Nä, antagligen inte." Hon sa att jag inte får glömma att vara stolt över det jag ändå åstadkommit - att sluta röka. Jag måste också lära mig känna glädjen över dom vinningar jag gör. Vinningar som att jag doftar gott, spar pengar och inte är slav under nikotinet. Det är ju verkligen sant. Jag ska vara stolt över det. Att jag sen blivit tjock ska inte ta bort glädjen att jag klarat ett tufft mål - att sluta röka. Dock; jag har ett nytt problem som jag måste ta tag i. Lite mer ilska och då jävlar blir jag 100% motiverad.  

Nya tag idag. Gympade på lunchen och dricker Nutrilett på kvällen. Terapeuten tyckte inte jag skulle vara så hård mot mig själv. Måste du byta ut alla kvällsmål under veckan? Varför inte bara 5 av 7? Sant. Då kan jag unna mig en middag med familjen under helgen. Portionerna ska dock vara knytnävsstora. En näve protein, en näve kolhydrater och två nävar grönt. Å sen då? Jag önskar jag hade en personlig tränare som ägnade sig åt mig på heltid. Jag behöver en kick...  

4 kommentarer:

  1. Usch vad tungt.. men fan vad du är duktig! Vill bara ge dig en STOR kram för jag tycker du är helt enastående!
    K R A A A M ! / Helén

    SvaraRadera
  2. Tack vännen! Jag vet inte längre... sista veckorna har varit svåra. Svårare än vad nån kan förstå för det går inte ens att skriva om det o när jag pratar om det så grinar jag bara. Så pinsamt att vara jag just nu. Men det blir väl bättre. Har druckit min shake ikväll med. Måtte jag kunna dra in magen en smula inom kort. Behöver det för att få nåt hopp. Terapeuten tror att jag inte gå ner för att min stress att bli tjock gör att kroppen tvärvägrar att funka. Så dumt allting blir. Men jag röker inte.... Många kramar och tack för stödet!

    SvaraRadera
  3. Allt har sin tid.. det blir bättre! Med din jäkla anamma så går det. Men det är självklart att det känns ruttet, nedrigt och orättvist att det ena ska ge det andra. Och även den positivaste och den ständigt glade måste även få deppa och vara en grinolle! Även det hjälper en vidare! Kjamen! / H

    SvaraRadera
  4. Tack! Man är ju bara människa så... att låtsas har aldrig varit min grej...
    Kram <3

    SvaraRadera