tisdag 29 mars 2011

Högrisksituationer.

Jag fick en hemläxa. Vad har jag för strategier vid högrisksituationer? Oj, bra fråga. Vad har jag för högrisksituationer till att börja med? Jag kom på 4 situationer som kan vara risk för återfall:

1) Vid stress
2) Vid provokationer, ilska och frustrationer
3) När det är fest
4) Uteliv/uteserveringar/barhäng/resor

Strategierna då?

1) Vid stress finns flera sätt att tagga ner: andas, meditera, gå en prommis eller göra nån fysisk aktivitet, dricka en smoothie, tugga på en tandpetare. Andas tror jag mest på. Jag kan flera andningsövningar.

2) Jag har inte utsatts ännu för en superfrustrerad situation. Kanske jag fixar det nu utan att tänka "jag skiter i rökstoppet och röker bara för att jävlas och trotsa" (vem lurar man?). Strategin borde vara att säga till mig själv: "för fan - andas 3 ggr och tagga ner dig. Att röka gör det bara värre. Du förstör det rena i lungorna, du luktar illa i håret och i hyn, blir äckligt grå och glåmig, ser sjuk ut, smakar illa ur munnen. Dom första ciggen smakar ju ändå skit, så strunt i dom!"

3) Hemmafesterna. Tur det inte är så ofta man går på såna. På fest dyker feströkarna upp som svampar i skogen. Det är på balkongen det händer. Det är där alla samlas. Strategi: hålla mig till dom som inte feströker. Hålla mig till dom som är inne. Att vara upptagen är bra. Dansa natten lång. Hångla vore ju perfekt... nu kan man ju pussas utan att stinka som en gammal askkopp

4) Här kommer dom värsta frestelserna: uteserveringslivet, fika på balkongen, när man chillar i en rottingsoffa i en lounge med skön musik från en av Buddha Bars samlingscd:n... Kanske man romantiserar bilden av sig själv med en cigg i handen i dessa livsnjutande situationer, men faktum kvarstår. Det är det här man längtar efter; att ta en smoke i den där soffan med vajande palmer i bakgrunden och sammetslena vindar som smeker ens solbrända ben...
Öh, vakna! Hur ofta sitter man i en lounge utomlands? Och sen är man ju van att dricka drinkar, vin, kaffe och öl utan en cigg i handen. Den tiden är förbi sen länge, särskilt sen det blev rökförbud på offentliga platser. Vad krävs då? Nytt tänk! Det går lika bra att sitta på barstolen och vicka på sandaletten utan en giftpinne i handen. Undvik att partaja med rökare om karaktären är försvagad. Gå bort, gå undan, byt umgänge. Njut extra mycket av den där cocktailen istället och puta med dom friskt rosa läpparna mot alla sötingar runtomkring. Tänk på att man är mer attraktiv som ickerökare.... :)



Jazzanova - Bohemian sunset 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar