tisdag 29 mars 2011

Vinningar.

Jag var på min "frihetskurs" igår och psykologen påminde om hur viktigt det är att berömma sig själv hur duktig man är som slutat röka. Det gäller att mata in i skallen att man gjort det enda rätta - att sluta röka. Och röker man inte så ska man aldrig börja!

Jag har äntligen blivit av med den värsta oron i kroppen. Nikotinet försvinner snabbt ur blodomloppet. Det gäller att inte fylla på med giftet igen. Träningen fortskrider även om det inte syns på kroppen. Jag måste skära ner på portionerna för att det ska börja synas, men maten smakar ju så himla gott nu för tiden. Men smekmånaden är över. Det är dags att skära bort fläsket som dom uttryckte det i Biggest loser när dom röstade bort en i huset. Jag måste öka på träningen under helgen och äta mindre portioner. Det börjar bli bråttom. Snart är sommaren här. 

Hittills har jag märkt följande positiva effekter:

  • min hy är finare, skimrar rentav
  • andedräkten är fräschare
  • det är lättare att andas, känner mig fräsch i lungorna
  • jag doftar gott
  • jag har mer energi 
  • jag har bra kondis och studs i benen 
  • allt smakar bättre
  • känner mig psykiskt starkare; jag kan lita på mig själv och har ett jävlaranamma
  • jag är stolt över mig själv
  • jag belönar mig ganska ofta. Jag har köpt flera par skor, kläder, smink. Unnar mig en hel del. Extra belöningar är kul och viktigt. Det ska kännas bra att lägga ut rökpengar på saker som man har kvar och kan ha kul med 
Det är viktigt att få positiva reaktioner från omgivningen och det får jag om jag bara talar om hur duktig jag är på att sluta röka. Dom som tycker om mig och bryr sig frågar hur det går. Då blir jag glad.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar