tisdag 1 februari 2011

Matt och hungrig (dag 9).

Idag har jag känt mig kraftlös och väldigt matt. Kroppen är så trött trots att jag har sovit bra och i många timmar. Det var svårt att kliva upp ur sängen i morse. Jag funderar på vad det kan bero på. Det kan ju knappast vara kosthållningen? Går det så snabbt? När jag tänker efter vart jag lika överraskad när jag körde rivstarten enligt GI förra året. Tappade energi redan dan efter, orkade inte träna och hade ont i huvudet i några dar. Dom där kolhydraterna är verkligen fantastiska som energibränsle, det måste erkännas. Nu när jag radikalt dragit ner på kolhydrater (förutom grönsakerna förstås) så har väl kroppen hamnat i nån chock. Omställningen tar på krafterna. Ska jag vara ärlig så suger det att hålla på så här. Men, jag ska inte ge upp. Jag tror att jag har ätit för lite idag. Jag har varit hungrig ända sen frukost. Varken mina mellanmål eller lunchen har stillat hungern. Jag börjar inse att jag måste äta mycket mer proteiner. En slev korvstroganoff till en hög sallad och riven morot är inte direkt mättande. När jag kom hem var jag helt orkeslös och superhungrig. Det enda jag orkade laga var en omelett med sallad till. Det funkar inte på sikt. Jag måste planera ordentliga middagar och se till att skåpen är välfyllda. I morrn blir det kycklingfilé med chiliyoghurt enligt Arlas recept men med bulgur vid sidan om till pojkarna hemma.

Jag tvingade ut mitt lunchsällskap på en promenad efter maten. Han skrattade gott åt min stegräknare, men faktum är att jag uppnådde hela 8800 steg idag totalt sett tack vare vår runda. Hade jag inte kört hem en hyrbil hade jag garanterat uppnått dom 10.000 stegen. Då vet jag vad jag ska göra dom luncher som jag inte tränar... Ut och gå efter maten!

Och jag höll nollan idag med! Fasen vad duktig jag är på att sluta röka :)

                                       Kycklingfilé med chiliyoghurt 
                                       4 kycklingfiléer, ca 500 g
                                       1 msk smör-&rapsolja
                                       3/4 tsk salt
                                       3/4 dl sweet chilisås
                                       1/2 gurka
                                       2 dl Arla Köket® turkisk meze matyoghurt 


Sätt ugnen på 225°. Bryn kycklingen i smör-&rapsolja i en stekpanna. Salta och lägg över i en ugnssäker form. Bred hälften av chilisåsen på kycklingen. Stek i mitten av ugnen ca 15 min. Skär gurkan i små tärningar. Blanda gurka, yoghurt och resten av chilisåsen. Servera med bulgur blandat med vitlöksstekta wok­grönsaker.

4 kommentarer:

  1. Jag tror att jag alltid va hungrig när jag sluta att röka. Det smaka ju så mycket godare allt. Jag beundrar din styrka att ta i tur med vikten sammtidigt. Jag kämpar fortfarande med min. Viktväktarna och jag är just nu bästisar ;-).
    Jag lyckades med 9185 steg idag. Jag körde med stegräknare varje dag innan operationen. Köpte träningsbok och blev helt besatt att göra ett visst anal steg per dag/vecka och hur många km det blev i veckan/månaden. Vi kan tävla mot varandra. Men så fort det blir varnare blir allt bättre och lättare . Sov gott kram / Barbro

    SvaraRadera
  2. Känner igen det där med hungern. Jag hade stor aptit förut och nu är det ännu värre, haha. Förstå varför det är så viktigt att samtidigt som jag slutar röka också ska tänka på vad jag stoppar i mig.

    Min stegräknare är så kass. När jag skulle kolla dagens resultat ikväll så råkade jag nollställa den innan jag såg vad det stod. Irriterande. Är glad att det funkar så bra med VV. Du är superduktig!!!

    Kram kram

    SvaraRadera