måndag 31 januari 2011

Kissnödig och proppmätt (dag 8).

Idag börjar min vita månad. Inget socker, inget mjöl, ingen pasta-ris-potatis, så lite spannmål som möjligt helt enkelt och naturlich; ingen alkohol. Målet är att tappa 2 kg under februari. Ett ganska snällt mål. Trots det så känns det som ett omöjligt uppdrag för jag är så mätt hela tiden. Det är svårt att tro att man ska gå ner när man känner sig proppmätt. PT vill att jag äter 5 gånger om dagen. Jag är inte van att äta så ofta. Dessutom vill han att jag ska dricka 2-3 liter vatten. Jag har svårt för att dricka så mycket trots att jag har tränat hårt på lunchen idag. Jag har dock försökt och druckit så mycket vatten idag att jag fått sura uppstötningar. Toabesöken är långa och många. Ska det vara på dette viset?

PT poängterade flera gånger att det viktigaste av allt är att aldrig vara hungrig. Nä, ingen risk... Är han säker på att man verkligen går ner av att äta stup i kvarten? Jo, naturligtvis gör man det. Att vara mätt stoppar småätandet och sockersuget. Särskilt viktigt när man slutat röka. Sen är det ju så att förbränningen hålls på en högre nivå om man äter oftare. Myt eller inte, men jag har hört att om man äter för lite eller sällan så hamnar kroppen i "svältläge". Istället för att använda sig av den energi som kroppen får i sig, sparar den energin i form av fetter. Om man äter ofta så behöver inte kroppen gå på sparlåga.

PT säger att jag ska gå 10.000 steg varenda dag. Jag hakade fast stegräknaren i kjollinningen och tog mig till jobbet. Kollade stegräknaren när jag kom fram och såg siffrorna 1773. Perfekt! Försökte vara aktiv hela dan (hade dock inte räknaren under gympapasset ) och kom upp i runt 3900 steg. På hemvägen gjorde jag allt för att öka antalet steg. Jag tog en prommis till f-plan istället för att ta t-banan, gick från den ena änden och tillbaka på en t-banestation i väntan på ett försenat tåg, tog en annan buss hem så jag fick en längre väg att gå osv. Jag var helt hundra på att stegräknaren skulle visa runt 7000 när jag kom hem. Den hade fastnat på 4407. Det kan inte vara möjligt att jag endast skulle ha gått 500 steg. Vad sur jag blev på räknaren. Skitgrej. Jag känner mig ändå nöjd med det jag gjort idag. Min kropp ömmar både här och där efter helgens afropowerdans, vanlig dans, dagens gympapass och ett och annat extrasteg jag tagit idag. Jag är väldigt trött ikväll och längtar till att krypa under täcket, vilket jag ska göra nu... 

Å inte har jag rökt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar