torsdag 20 januari 2011

Strategisk planering.

Den senaste tiden har skallen varit fylld med planeringar inför min kommande livsomställning. Det roliga är att jag ser framemot det hela med skräckblandad förtjusning. Det kommer att bli en grym utmaning, men med lite strategisk planering så kommer det gå.

Rökrummen på jobbet har nu stängts ner. Jag tvingas gå ut och röka och det suger. Jag har verkligen ingen lust att gå hundra mil (som det känns) för att komma ut i kylan och ta några snabba bloss och sen gå hundra mil tillbaks till arbetsplatsen. Det ska bli så skönt att slippa det här när jag väl slutar. Idag fick jag ett positivt besked. Mitt företag sponsrar en individuell rökavväjning med start vid månadsskiftet. Jag tror det innebär att man får hjälp med substitut samt stöd av vår hälsovård. Jag vore ju dum som inte nappar på detta erbjudande. Dock har jag tänkt sluta röka en vecka tidigare. Det kan ju inte skada att fuskstarta...

Igår kontaktade jag vår personliga tränare på jobbet. Han ska hjälpa mig med ett individuellt kostprogram. Vi ska träffas nästa onsdag och gå igenom min matdagbok som han vill att jag (ärligt) skriver under en vecka. Jag började igår. Te, macka med rökt skinka, 1 kokt ägg, en kalvgryta med potatis, sallad, mera bröd med smör. Å så skumtomtar. En hel påse dessutom. Idag blev det även en bit morotskaka. Jag kommer få skämmas ihjäl när jag visar min dagbok.

Det absolut bästa är att jag kommit igång med träningen på allvar. Idag drabbades jag av en makalös endorfinkick under gympapasset. Jag var helt slut för hon körde hårt, vår gympaledare, men så helt plötsligt kom förnyad energi och en enorm glädje så resten av passet studsade jag ännu högre än jag nånsin gjort. Det var helt underbart! Det går verkligen fort att få tillbaka förlorad kondition. Denna vecka har jag alltså kört crossfit, poweryoga och typ friskisgympa medel +.

Planerna är att återigen bli "beroende" av träning, sluta röka efter helgen, träffa PT på onsdag, lägga om kosten, träna ännu mer, acceptera ev smygrökning av nån cigg, men att från 1/2 är det finito med allt. Inga cigg, en vit månad, rätt mat, träning som funkar när man kör GI-diet (dvs ingen pulshöjande träning den första tiden) och att skriva av mig för att tömma ur mig frustrationer som jag räknar med att drabbas av. Det blir tufft, men jag ska fasen bli fit till sommarn, punkt och slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar