måndag 24 januari 2011

Smack (dag 1).

Första dagen. Första dagen i resten av mitt liv. Smack! På med ett nikotinplåster direkt efter duschen på morgonen. Jag känner mig mycket målmedveten och bestämd. Jag SKA sluta bolma. Trots det har jag två cigg i väskan, ifall att...

Hela morgonen och förmiddagen gick i ett nafs och jag kände inget röksug alls. Jag gick på lunchgympan och kände mig härligt nyttig och sund för en stund. Köpte en sallad med pestokyckling och matvete. Så efter maten kom den första riktiga cravingen... Röksug efter maten! Vanan att ta ett cigg vid bestämda tillfällen. Men jag måste ha i åtanke att många rökstunder är av ren vana. Jag har rökt många cigg i mina dar fast jag egentligen inte varit sugen.

Eftermiddagen var lite jobbig. Jag fick ett glädjande besked om en resa som jag får åka på och genast ville jag rusa iväg för att fira med en smoke. Men jag höll mig. Kämpade emot begäret. Jag har ännu inte sagt nåt på jobbet. Orkar inte göra nåt väsen av det här. Jag vill att dag 3 ska ha passerat, den värsta dan som jag minns det. Kvällen var lite jobbig. Jag tänkte väldigt mycket cigg efter middagen. Det som fick mig att motstå var att jag måste gå ut på balkongen och röka. Cigg på ballen i kylan är lika lockande som att äta en glass därute. Jag står emot. Håller nollan idag och är så nöjd med mig själv.
Jag måste plocka ur minnesbanken hur jag gjorde förra gången jag slutade röka. Plocka fram den där känslan av frihet som det ändå är att inte röka. Jag måste komma ihåg att röksuget upphör efter bara nån minut. Att det är bra att sysselsätta sig, tänka på annat, låta det bero för det går över. Hittade en tandpetare att tugga på. Den hjälper faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar