onsdag 26 januari 2011

Balanserad (dag 3).

Redan när jag vaknade kände jag mig mycket stark och motiverad. Det kan ha berott på att jag började läsa Allen Carrs smarta bok Äntligen ickerökare i går kväll. Alltså, han skriver så liksom lugnande och på ett så suggestivt sätt så man verkligen tror på det han skriver. När jag sen släckte för natten så var det tack och godnatt. Somnade som om nån klubbat ner mig. Utsövd och förväntansfull åkte jag till jobbet. Jag skulle senare på eftermiddagen få kostrådgivning av PT:n och jag såg framemot den timmen med honom. På lunchen gick jag på poweryogan och jag var otroligt fokuserad och lugn som en filbunke. Balansövningarna gick därför ovanligt bra och jag kände mig till och med smidig, kors i taket. Flowet höll i sig resten av dan och jag var full av energi och nästan euforisk. Tänk om alla dar kunde vara så här... Och det häftigaste av allt var att jag inte alls tänkte på cigg.

Så var det dags att träffa PT. Vi har träffats en gång tidigare och gått igenom mina motionsvanor, vad jag har för mål osv. Han sa då att min träning räcker, att jag inte kommer gå ner i vikt bara för att jag tränar mer utan det vi måste göra är att lägga om kosten. Inför dagens träff bad han mig skriva en matdagbok i en vecka. Jag tog med min lilla svarta bok där jag skrivit ner mina hemska matvanor den senaste veckan. Vi gick igenom dag för dag innan han gav sin dom. På en skala 1-5 där 1 är skitdåligt gav han mina matvanor en 2:a. Han var väldigt förvånad över att jag inte var tjock med tanke på alla skumtomtar, restaurangbesök och svullande av onyttigt skit som jag skrivit ner i boken. Han tyckte också att jag äter för sällan och dricker för lite vatten. Mm, jag vet allt det där.

Sen började han peppa mig och motivera mig och vi lade upp en strategi hur jag ska nå mina mål. Han var väldigt mån om att veta hur beslutsam jag är. Hur mycket vilja har jag att genomföra detta? 100% från och med måndag, sa jag tvärsäkert. Den här helgen som kommer är körd. Jag ska på en massa skojsigheter som jag vägrar avstå från. Det är lite sista natten med gänget-känsla. Men sen så! Han ville också veta om jag vill gå ner snabbt eller på längre sikt. Visst, drömmen vore ju att gå ner snabbt (det skulle ju vara trevligt att vara lite smal och läcker lagom till resan i slutet på mars), men jag måste vara realistisk. Jag har inte tid och lust att lägga på mer träning vilket isåfall krävs. Nä, sakta men säkert enades vi om. Till sommaren, förmodligen tidigare om jag inte slarvar, har jag nått drömmålet. Vi gjorde ett kostschema. 5 mål om dagen, 2-3 liter vatten om dan, inga som helst spannmålsprodukter på kvällstid, inte heller på lunchen. Jag ska köra detta strikt under hela februari, sen kan jag börja lägga på lite kolhydrater. Förutom den träningen jag redan kör, ska jag gå 10.000 steg varenda dag. Måste köpa en stegräknare. Vi pratade också om vad jag ska göra när jag är ute och reser i tjänsten. Bra tips fick jag och så avslutade han med: bli lite mer egoistisk! Sant...

Han sa också att det är perfekt att sluta röka och samtidigt lägga om kosten. Den nya kosten kommer att hålla mig mätt och ge sund energi vilket håller mig borta från frestelser. Han sa att om jag håller mig till planen kommer resultatet snabbt. Han sa en massa bra saker som motiverade mycket. På måndag börjar steg 2 i mitt nya liv. Noll cigg idag. Godnatt!

2 kommentarer:

  1. Låter kanonfint detta!!! Tror det är ursmart att ha en sån där pt som kan peppa. Goda vänner i all ära - men en pt smäller högre.
    Det låter verkligen som du är motiverad. Som om du har laddat länge för det här. Då KAN det inte gå fel! Eller... jo, kan kan det ju... men det KOMMER inte att göra det. För är det något man verkligen VILL så GÅR det!!! Kram!

    SvaraRadera
  2. R: Ja, jag har tänkt på detta ett tag och hittills går allt enligt planerna. Jag är impad av mig själv, haha, men vi ska inte ropa hej än. Har mycket att ta tag i framöver. Men jag vill, jag VILL! Tänk å bli sund å glad å smal å lycklig å nikotinfri o lite rikare ;)

    Kram och tack!

    SvaraRadera