torsdag 27 januari 2011

Otakt och ton (dag 4).

Höll nollan idag med, men jag har tänkt på cigg flera gånger. Det känns konstigt att inte få gå iväg och blossa. När jag tänker efter handlar det nog mest om att få ta ett break, inte så mycket för själva rökandets skull. B-planen här är att vara sysselsatt och kanske ta en liten runda när rastlösheten sätter till. Idag hade jag lunchgympan att se framemot. Jag skuttade glatt in i gympasalen och såg att vi hade en ny gympaledare. Vår ordinarie var sjuk och ska dessutom inte komma tillbaka mer för hon har fått ett jobb som hon inte kan åka ifrån på luncherna bara för att träna oss. Jag kände direkt på stämningen i salen att det här passet blir inte kul. Inte för att det var tufft, för det var det tyvärr inte, utan för att kvinnan inte gympade med nån som helst glädje och lust. Musiken var skitdålig och på väldigt låg volym. När vi sen skulle göra några rörelser i otakt till musiken så vart jag helt förvirrad. Gympaledare utan taktkänsla går fetbort! Jag sa efteråt till sektionsansvarig att det var ju tur att den här gympaledaren bara var vikarie. Hon svarade: jag tror att det är hon som ska ta över torsdagsgympan. Suck! Jag som knappt blev svettig fast jag gjorde allt jag kunde för att ta ut mig lite extra. Ibland önskar jag att jag hade gått nån Friskis&Svettisutbildning så kunde jag köra gympapasset, hehe. Det hade varit skitkul och vilken bra musik jag skulle ha. :)

Hm, ikväll har jag börjat hosta. En jäkla torrhosta som är jobbig. Har för mig att den kommer som ett brev på posten när man slutat bolma. Googlade och läste att hostan kommer då lungorna rengör sig från tjära och slem som samlats där. Hostan är en del i läkningsprocessen. Läste också att torrhostan sen kan ersättas av slemhosta. Isch... Det kan också vara så att jag hostar för att jag ikväll började sjunga i kör igen, hehe. Att sjunga är ren glädje å snart ska mina flimmerhår vara lika rena ;)

Hittade lite fakta (källa: Sluta-rökalinjens broschyr "Vad vinner du på att sluta röka?")

Det här händer i din kropp när du slutar röka:

20 minuter efter sista cigaretten: 

- har ditt blodtryck och din puls gått ner till en normal nivå
- har temperaturen i dina händer och fötter återgått till det normala

Åtta timmar efter sista cigaretten:

- börjar kolmonoxidhalten i ditt blod att minska och det livsviktiga syret får mer plats
- blir du mindre trött

24 timmar efter sista cigaretten:

- har riskerna för att du skall få en hjärtinfarkt börjat minska

Tre veckor - tre månader efter sista cigaretten:

- har din blodcirkulation och lungkapacitet förbättrats så mycket att det känns lätt att promenera
- har du fått en ökad blodcirkulation runt dina ryggkotor och därmed minskat risken för ryggbesvär
- har din hud fått tillbaka en frisk rosa ton istället för den gråaktiga

Fyra - sex månader efter sista cigaretten:

- har de skador som rökningen orsakat i dina blodkärl börjat repareras
- är risken för att du skall drabbas av en blodpropp avsevärt mindre än när du rökte
har flimmerhåren i dina luftrör återaktiverats och arbetar för fullt med att "städa" dina lungor
- har du fått minskad hosta och slembildning

Ett - två år efter sista cigaretten:

- är risken för att du skall få kärlförträngning och hjärtinfarkt hälften så stor som om du hade fortsatt att röka
- har ditt immunförsvar blivit allmänt bättre
- är risken för att du skall utveckla allergier och luftrörskatarr betydligt mindre

Fem år efter sista cigaretten:

- är risken för att du skall få en hjärnblödning eller hjärtinfarkt lika liten som hos en icke-rökare
- har risken för att du skall utveckla cancer i mun, hals, matstrupe, lungor, urinblåsa, njurar, livmoderhals och bukspottkörtel minskat betydligt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar