måndag 7 maj 2012

Helt normalt, men...

Doktorn ringde. Hon har idag fått det skriftliga provsvaret på det speciella blodprovet som togs för 10 dar sen. Mitt blodvärde var för högt så man ville kolla om det bara var tillfälligt och så. Provsvaret visade på inget onormalt, sa hon. Men, sa hon ändå. Man vill ta ett nytt prov på dig. Varför då? undrade jag. Om detta prov var normalt, vad är det då? "Man vill se att det inte är nåt genetiskt", sa doktorn. Jag fattade inte vad hon snackade om. Läkare. Talar i gåtor. Hon får mig att bli orolig. Jag var tvungen att vara rakt på sak för att få raka svar. Kan det vara cancer? Nej. Men vad är det då? Vad letar man efter? "Man letar efter om du producerar för mycket röda blodkroppar. Isåfall kan det vara polycytemia vera." Jag fattar ingenting. Jag ska få en ny remiss för det här speciella provet. Fick också en ny tid hos doktorn (25/5). Dags att ses, tycker jag. Listan med frågor börjar bli stor. Tycker att sköldkörteln som sitter på halsen har blivit större. Det kan innebära struma. Det är ingen ände på bekymrena. 

Har googlat på poly.. nånting - det som dom vill se om jag har utvecklat.... FUCK!

Polycytemia Vera
2011-06-16
Polycytemia vera är en sjukdom som beror på att benmärgen bildar för många blodceller. Man hittar ett högt blodvärde vid blodprovstagning. Även antalet vita blodkroppar och blodplättar kan vara förhöjda. Om det bildas för mycket blod kan man få blodpropp eller blödningar. Överskottet vill ut eller blir för trögflytande i blodet så att propparna bildas. Ibland kan man också ha en besvärlig klåda över hela kroppen, yrsel eller just huvudvärk och trötthet. Sjukdomen är inte vanlig, ungefär 150 personer får sjukdomen i Sverige varje år. Den vanligaste behandlingen är åderlåtning; man tappar ut blod med jämna mellanrum och kontrollerar att blodvärdena ligger bra. Det finns också andra metoder som syftar till att minska blodbildningen i benmärgen.Behandling sker genom att man tappar patienten på ca 4 dl blod. Ibland ges även cellgifter. Det går inte att bota Polycytemia vera, men blodtappning gör ofta att den drabbade kan leva ett väl fungerande liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar