måndag 25 april 2011

Har bestämt mig!

3 månader har gått. Jag röker inte. Jag tar inga hjälpmedel i form av nikotinsubstitut. Jag har utsatts för alla frestelser man kan tänka sig, men ändå stått emot. Första månaderna har gått väldigt lätt om jag tänker efter. Att det gått så bra beror på att jag har bestämt mig för att inte röka. Att stoppa en cigg i munnen och förstöra den där fräscha känslan jag har tar verkligen emot. Det är inte värt. Men jag vill inte försköna nånting. Det har på sistone varit extremt tufft mentalt. Jag har varit fruktansvärt deppig. Livet har känts svart och jag har gråtit mycket. Jag har dessutom gått upp 4 kg i vikt på en redan överviktig kropp och det är verkligen hemskt. Hatar min kropp. 

När jag googlar läser jag att det finns ett samband mellan depression och att sluta röka. Tobak innehåller ett ämne som ökar signalsubstanserna i hjärnan. Det ämnet, MAO-hämmare, är känt för att vara anitdepressivt. Så slutar man röka så minskar signalsubstansen i hjärnan och man kan bli deppig. Läs mer här http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2382. Nu har det deppiga lättat. Jag är fortfarande känslig och grinar lätt när det är nåt känsloladdat på tv och så, men jag är inte ledsen i hjärtat så att säga. Det är skönt. Å nu äntligen kommer orken att göra nåt åt vikten. För jag har fått nog! Nu har jag bestämt mig för nästa projekt - få tillbaks midjan! Om jag kan sluta bolma, kan jag fan gå ner i vikt också. Den resan tror jag blir tuffare, men jag måste göra det för jag står inte ut! 

2 kommentarer:

  1. Hej hej! Jag vill verkligen sluta röka.
    Började när jag var 13-14 och är nu 18år. Röker ca 1pack om dagen, ibland mer... Jag skämms och mår kasst över det men det finns en jobbig swist, jag har anorexia. Jag vill verkligen inte sluta om det innebär att jag kommer gå upp i vikt.

    Snälla, har du något råd?

    SvaraRadera
  2. Hej kära Jen! Jag vet inte om du läst hela min blogg men det har visat sig att jag har fått en rubbning i sköldkörteln. Fick diagnos för 3 veckor sen. Det innebär i mitt fall att jag inte har en fungerande ämnesomsättning vilket förklarar min viktuppgång. Jag har trott att det har med att jag slutade röka att göra men så är det inte. Jag har sån otur att detta har hänt samtidigt med att jag slutade röka. Himla otur! Men, jag ska ända vara glad. Sköldkörteln kommer att återställa sig om ett halvår och då kommer jag ha en förbränning som vanligt. När jag började blogga så visste jag inte om det här.

    Så, det jag vill säga till dig är: om du kan - sluta röka. Det är så fruktansvärt ofräscht att röka. Det är också väldigt stressigt; det märker man när man slutat. Det är dyrt. Det är osunt. Det är en underbar befrielse att sluta röka. Sätt delmål och unna dig något för pengarna som annars skulle rökt upp. Om du vill sluta, så kan du det. Det är bara du som kan göra det. Bestämma dig alltså. Jag stöttar mer än gärna.

    Jag kan inte säga så mycket om aneroxi för jag har ingen erfarenhet, men jag förstår att det är väldigt knepigt. Jag vill säga till dig, skit i vikten och sluta rök, men det är antagligen mer komplext än så än att du tar till dig dom raderna. Jag hoppas du får stöd och hjälp och jag hoppas du en vacker dag bryter mönstret. Ciggen är ingen ersättning för mat. Alla människor är olika så det går inte att säga att du går upp i vikt om du slutar röka. Jag skulle förmodligen varit i bra form nu om jag inte hade fått sjukdomen. Så våga sluta! Jag håller på dig! Skriv gärna igen om du vill. Lycka till och många kramar från Taggen

    SvaraRadera