fredag 4 februari 2011

Som en långsam kolhydrat (dag 12).

Hur trög kan man vara på morgonen? Lika trög som sirap, som en långsam kolhydrat? Allt gick som i slowmotion och jag lät det ske. Fixar inte att stressa. Väl på jobbet piggnade jag till något och mentalt kändes det tusen gånger bättre än igår. Jag är dock glad över att det är helg. Vill sova ut och göra saker i min (långsamma) takt. Behöver röja och städa för jag ligger efter med allting i hemmet. Denna vita månad då jag ska undvika krogliv och sånt passar väldigt bra. Jag ska ägna min fritid åt att fixa i hemmet på allvar. Måla, tapetsera och skruva ihop byråer, ja äntligen påbörja arbetet med att få mitt drömsovrum. Fast i min takt, haha.

Måste bikta mig i min lilla Dr Phil-blogg. Jag har icke gudfruktiga tankar. Mitt tålamod med människor är sisådär. Jag avskyr att åka kommunalt just nu. Jag stör mig på allt - särskilt dofter och ljud. Det verkar som alla röker vid busshållsplatser (som jag själv gjorde), alla verkar äta i bussar och tåg och jag mår illa av matosande dofter. Det är trångt överallt, folk är i vägen, folk är högljudda, alla bebisar och barn verkar skrika, bussar och tåg kränger och flänger så man kastas omkring som en vante. Dom går heller inte i tid, inte alls eller åker ifrån mig. Jag blundar och försöker stänga av mig för att inte slösa energi på såna här onda tankar om jobbiga människor. O kämpar med att inte längta efter en tröstande cigg... 

Kvällens middag blev efter ett recept av GI-gurun Ola Lauritzon. Grymt goda.

Thaifrikadeller
4 portioner
500 g nötfärs
1 msk riven ingefära
1 vitlöksklyfta
1 ägg
½ dl grädde
½ dl hackad färsk koriander, salt och vitpeppar
1 burk kokosmjölk
2 tsk röd currypasta
2 tsk fisksås
1 msk honung
2 morötter
1 ask minimajs
1 näve broccolibuketter
1 näve sockerärtor

 
 
 
1. Blanda nötfärs, ingefära, hackad vitlök, ägg, grädde och koriander i en bunke. Smaka av med salt och vitpeppar.
2. Forma färsen till  lagom stora bollar. Koka upp kokosmjölken, currypastan, fisksås, och honung i en kastrull.
3. Lägg i frikadellerna och låt koka i 10 minuter. Smaka av med salt och peppar. Skala och skiva morötterna. Tillsätt minimajsen, broccoli och morötter och låt koka ytterligare 2-3 minuter.
4. Tillsätt sockerärtor och låt dem bli varma i någon minut. Strö över färsk koriander efter smak över grytan.

Äntligen fredag som sagt! Behöver tagga ner. Å så känner jag mig liiiite smalare och är väldans rökfri!

1 kommentar:

  1. Mm vilket trevligt recept du delar med dig!
    Bra att stänga av dövörat till när det är ett enda jytter i lokaltrafiken! Heja dig! Impad!

    SvaraRadera