fredag 18 februari 2011

Prövningar och Frihetskurs.

Häromdagen så utsattes jag för prövningar som fick mig att först ligga sömnlös, sen storböla och slutligen bli rosenrasande. Tidigare har jag rökt som en borstbindare så fort livet känts lite jobbigt. Nu hade jag inga att ta till och det var ju en jäkla tur. Hade jag haft ett paket liggandes hemma hade jag rökt upp rubbet, det vet jag. Jag gick förbi en tobaksaffär och tanken på att köpa tröstande cigg kom direkt. Jag hade ju en anledning att röka. Som en ledsen människa så får man ta ett par cigg, sa nikotinmonstret inom mig. Men jag köpte inga cigg! En annan röst svor till och sa: fan heller. Jag tänker inte röka hur ledsen och arg jag än är och så ignorerade jag alla tobakshandlare på min väg hem. Jag är så impad av mig själv så ingen kan ana. Vilken oerhörd karaktär jag hade! 

Idag kom ett trevligt mail från hälsovården på jobbet. Mitt företag pröjsar en frihetskurs! En legitimerad psykolog ska hålla en slutarökakurs baserad på KBT och motiverande samtal. Om det sker i grupp eller individuellt bestämmer jag med psykologen under vår första träff den 1 mars. Fast jag tycker det skulle vara kul att vara i en grupp. Jag har ju alltid varit intresserad av psykologi och "att lära känna sig själv", så det ska bli superintressant detta. Nu har jag ju slutat på egen hand, men jag vill gå på kursen för att dels få motivation att sluta för gott, livet ut och dels för att sluta med nikotinplåster. Jag vill bli ren! Jag tycker det är helt fantastiskt av företaget att hjälpa mig och andra på jobbet som vill sluta med detta beroende. 

Jag har inte varit lika duktig med maten idag. Tog en slev linguine (pasta) till lunch och det var fruktansvärt gott. På kvällen åt vi tacos och jag åt Tacotubs (med majsmjöl) och det var ren njutning. Maten har aldrig smakat så bra som idag... Inte nog med det, jag köpte ostbågar. Helgalet jag vet, men jag måste ha. MÅSTE. Löv OLW cheese doodles... Skippar vinet iallafall så jag är inte helt bortom all räddning, hihi.

                                 Högt GI, högt fettinnehåll pga lätt nedbruten stärkelse

1 kommentar:

  1. Men du...ta en sak i taget.
    Börja med rökningen...:)

    SvaraRadera