tisdag 15 februari 2011

Kom igen, vågjävel.

Jag tycker det är, konstigt nog, väldigt lätt att avstå från bröd, socker och pasta/ris/potatis (till och med då jag fallerade så var jag väldigt sparsam med frossandet av det vita). Jag tror det beror på att jag tycker det är ruskigt gott med ett berg av grönsaker toppad med en matsked solrosfrön och en stor klick tzatziki till nåt protein. Jäkla tur det! Men, som Tony Irving brukar säga i Lets dance... vafan visar det sig inte på vågen för? Det händer absolut ingenting! Jag märker heller ingen skilllnad på kläderna. Dom där utlovade 0,5 kg i veckan-minskningen har jag inte sett röken av. Nog tycker jag att det borde hända nånting med kaggen om man inte har ätit vitt bröd och liknande på ett par veckor? Am I wrong? som han i Big Lebowski (en favvofilm i genren knäpp humor :)) säger upprepade gånger. (varför citerar jag idag? Crazy...)

Jag skulle verkligen vilja se en förändring på kroppen för att få en liten extra kick. Å andra sidan, jag har märkt att jag känner mig mycket piggare nu för tiden. Lite nytta gör det nog allt att äta bra. Å ciggen har jag gett fanken i idag med. Har förstås tänkt på cigg då och då (för jag har varit på dåligt humör idag och då vill jag gärna gå undan och röka), men istället har jag fokuserat på jobbet och tagit en lunchpromenad i friska luften med en vän/kollega. Kom faktiskt upp i drygt 8000 steg idag. Hade jag gått till bussen istället för att ta t-banan, så hade jag nog tangerat dom 10.000 stegen som PT vill att jag ska gå. 

Nu ska jag dela med mig av lite tips hur man underlättar för sig med maten om man som jag jobbar heltid, kommer hem trött och sliten och avskyr att skära grönsaker varenda dag.

1) köp förvaringsburkar med tättslutande lock i olika storleker billigt på IKEA
2) köp hem veckans grönsaker: isbergssallad, tomat, gurka, babyspenat, paprika etc. Skölj, skiva, hacka, strimla och fyll förvaringsburkarna med respektive grönsak. Superbekvämt med färdigskuret i kylen. Bara att ösa på med olika grönsaker på tallriken.  
3) köp hem valnötter, solrosfrön, pumpafrön etc och fyll småburkar med dessa. Så enkelt att strö över salladen. Nötter och frön innehåller rikligt med nyttigt omättat fett och höga halter av protein. Ger mättnadskänsla och ökar förbränningen.  
4) köp hem en stor hink Turkisk yoghurt och gör tzatziki av hela rasket. Häll tzatzikin i en stor förvaringsburk och förvara i kylen. Nu har du sås hela veckan som passar till nästan all mat. Guld värt! 
5) koka 8-10 ägg och förvara dom i kylen (håller i 3-4 dar). På så sätt har du frukostägget klart på nolltid samt att om hungern attackerar - ta ett kokt ägg eller två. Räddningsplanka nr 1.
6) vi äter samma mat hela familjen. Det enda som skiljer är att dom övriga adderar pasta/ris/potatis till sin rätt och själv öser jag på med grönsaker. Nemas problemas.
7) ibland orkar man bara inte laga mat eller så är klockan lite för mycket för att ställa sig och steka en biff. Då är en omelett helt rätt. Den har lågt GI och kan ätas med gott samvete. Fyll den med nåt smaskigt som du gillar och ät en grönsallad med keso till. Min favvoomelett är inspirerad från en lyxresa till Acapulco i Mexico då kockarna brassade omelett till en a minute. Jag valde alltid tärnad färsk tomat och tärnad paprika i min omelett. Så enkelt men ack så gott.

Det var några tips från mig. Jag hoppas jag en vacker dag kan blogga  jippie, har gått ner x kg så tipsen tas mer seriöst, hihi. Nu ska jag sova. Adios, amigo!     

1 kommentar:

  1. Tack för tipsen! Det lät smarrigt det där! En del följer jag redan, så som äggen, men jag tar tacksamt emot allt som gör vardagen enklare!!!
    Hur är det med rotfrukter och bönor enligt GI??
    Vi har ofta i kålrot, morot och olika bönor i vår köttfärssås. Det tycker jag ger en bra och långvarig mättnad. Sedan hoppar jag pastan till och tar sallad istället.
    Kram Malin*

    SvaraRadera