måndag 7 mars 2011

På G med KBT.

Idag träffade jag en leg. psykolog, en kbt-terapeut som ska leda slutarökakursen som snart startar. Hon vill träffa oss en och en och ta reda på vad vi är för några och hur vi ser på rökningen och vad som motiverar oss att sluta tillika får oss att röka. Jag fick fylla i en matris med 4 frågor: vad upplever jag som bra med att röka? Vad är mindre bra med att röka? Vad skulle jag vinna på att sluta och ser jag någon nackdel med att sluta? Vi gick igenom hur motiverad jag är att sluta och vad jag behöver för att lyckas. Jag berättade ärligt hur saker och ting ligger till, att det största hindret är rädslan för viktökning, att jag tjuvrökt när jag partajat. Jag sa också att jag är motiverad till 99,8%. De sista tvåhundradelarna som känns osäkra är vid specialsituationer; om jag blir upprörd, festar osv. Hon undrade vad jag behöver göra för att nå 100%? Tja, undvika frestelser, få stöd som i form av slutarökakursen och skriva av mig i min blogg. När jag berättade om min blogg blev hon riktigt nöjd med mig.

Terapeuten sa att från och med nu ska jag enbart skriva om det positiva med att sluta röka; om alla framsteg, fördelar, vinster och hur jag närmar mig belöningen: en resa till Thailand. Inte ett ord mer om mina rädslor, farhågor och eventuella misslyckanden. Hon sa att nikotinmonstret är en slug typ så därför måste jag vara slugare. Jag måste lura hjärnan genom att bara ta upp det positiva och det som jag gör bra. På så sätt matar jag in framsteg och vinster i mitt medvetande. Jag kan också skriva om vad som är mindre bra med att röka och vad jag kommer att vinna på att sluta för att hela tiden påminna mig om mitt rätta beslut. 

Jag fick också en pocketbok Att sluta röka och snusa på 4 veckor. Jag måste läsa till sidan 130 samt ha gjort uppgifterna som en förberedelse inför kursstarten nästa vecka. Det ska bli mycket spännande detta och jag är väldigt tacksam mot mitt företag som ger mig den här möjligheten att få hjälp att sluta röka.


8 smarta sätt att lura hjärnan

  • Le, även om du känner dig uttråkad eller sur. När du ler skickas det signaler som säger ”glad” till hjärnan – och du känner dig gladare.
  • Umgås med personer som är i den sinnesstämning du vill hamna i. Dina spegelneuroner gör att din hjärna känner empati och ”härmar” andra människors ansiktsuttryck.
  • Vill du till exempel känna dig lugnare, sök dig till någon som är lugn. Forskning visar att man själv sänker rösten om någon annan talar tyst.
  • Om du känner dig osäker på något, nicka. Nickningen uppfattas av hjärnan som en bekräftelse på att du har rätt.
  • Gestikulera mycket. Det hjälper dig att hitta ord och lösa problem.
  • Har du tråkigt på jobbet? Sträck på dig när du sitter. Att sträcka på sig triggar i gång positiva känslor.
  • Om du är blyg och ska träffa främmande människor kan du bli säkrare av att hålla en kopp varm dryck i handen. Hjärnan associerar värme med något positivt – och du blir mer välvilligt inställd till de främmande människorna.
  • Ord kan påverka humöret. När man läser negativa ord som ”smärta” och ”plågsam” aktiveras den del av hjärnan som lagrar traumatiska minnen. Så gör tvärtom! Varför inte testa glada väggord som ”lycklig” eller ”pigg” vid arbetsplatsen?
Källa: Må bra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar